Activiteiten

Activiteiten

Bekijk hier een greep uit onze praktijkgerichte activiteiten.

Kunstpraat in bibliotheek en Stedelijk Museum Alkmaar
Tot de corona-pandemie bezochten onze cursisten jaarlijks de bibliotheek. De bibliotheek organiseerde ‘Kunstpraat’ speciaal voor NT2-cursisten. Tijdens ‘Kunstpraat’ volgden de cursisten twee lessen. Eén les vond plaats in de bibliotheek, en één les in het Stedelijk Museum Alkmaar. De cursisten haalden tijdens de lessen herinneringen op aan het eigen land. De gesprekken werden in verbinding gezet met de omgeving van de lessen. Zo was er een cursist die aan de hand van de kunst in het museum veel vertelde over zijn alle facetten van zijn beroep als stukadoor. Op de schilderijen herkende hij bijvoorbeeld marmer en ornamenten van gips. Een mooie manier om naar kunst te kijken, verbindingen met het eigen leven te ontdekken en van elkaar te leren.

Cursisten maken kennis met de bouw bij ESPEQ
Cursisten bezoeken het BBL leerinstituut ESPEQ in Heerhugowaard in het kader van het project ‘Samen Sterk naar Taal en Werk’ en ‘ONA’ (oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt). ESPEQ biedt opleidingen aan in de bouw-, tegelzet- en schildersbranche. Een grote bus kwam iedereen ophalen om er een leuke en leerzame dag van te maken. Het was een actieve dag. Alle cursisten mochten bij ESPEQ oefenen met bijvoorbeeld het schilderen van kozijnen. Als afsluiting bezochten we een bouwplaats op locatie.

Een Nederlandse proeverij!
Tijdens de les KNM (Kennis van de Nederlandse Maatschappij) is het natuurlijk het leukst om dingen echt te ervaren. Het onderwerp van de les was ‘Nederlandse gewoonten’ en daar hoort (volgens ons lekker) eten bij. De cursisten konden proeven van een echte proeverij met haring, zure uitjes, drop en stroopwafels. En als afsluiting hebben we samen poffertjes gegeten in het centrum van Alkmaar tussen de festiviteiten van Alkmaars Ontzet.

‘Meedoen’ bij Kunstform in Velsen
Wij zijn bij Kunstform in Velsen gestart met het programma ‘Meedoen’. Kunstform is een locatie waar cultuuronderwijs wordt aangeboden voor scholen en particulieren. Er zijn lessen dans, theater en beeldende vorming voor alle leeftijden. Een mooie locatie om aan de slag te gaan met ons programma ‘Meedoen’. Het programma is een combinatie van coaching in eigen taal en taalboost; spreken en luisteren in de praktijk.

Tijdens één van de lessen gaf onze docent Iris uitleg over een huiswerkopdracht met het thema ‘kennismaken’. Voor de cursisten zelf in de praktijk aan de slag zouden gaan, wilde Iris de cursisten eerst veilig laten ervaren hoe het voelt om een gesprek met iemand in het Nederlands te voeren. De conciërge had helaas geen tijd, maar toen stuitte Iris op een schilderclub. De schilderclub was enthousiast en wilde met de cursisten oefenen. Na het oefenen mochten de cursisten even een kijkje nemen in het atelier.

Onze cursist Walid (zie foto) raakte meteen geïnspireerd. Walid begrijpt een beetje Nederlands, maar spreekt het nog niet. Hij heeft nog niet veel sociale contacten in Nederland, en dus niet veel momenten om de taal in de praktijk te oefenen. Binnen een mum van tijd had Walid het houtskool van de Nederlandse dame van de schilderclub in handen en maakte hij haar tekening af. Walid verliet het pand met de afspraak om twee weken later model te komen zitten en met met twee tekenvellen, houtskool en een foto om na te tekenen. Een prachtig voorbeeld van waarom oefenen in de praktijk ontzettend waardevol is.

*Update: een leuk nieuwtje, Walid is inmiddels lid van de club.

Op de andere foto staat Abdullah een oud-cursist van EdINOVA. Hij is een journalist/regisseur uit Jemen. Abdullah helpt ons bij het maken van een promotievideo en was deze les aanwezig om te filmen. Het is altijd erg leuk als oud-cursisten bij onze projecten betrokken zijn.

Stadswandeling TOV
Samen met de cursisten uit de oriëntatiegroep een mooie stadswandeling door het oude centrum van Alkmaar.

Vragen stellen in het winkelcentrum in Beverwijk
De Alfa-cursisten uit Beverwijk zijn samen naar het winkelcentrum geweest. Ze hebben de prijzen van twee supermarkten vergeleken en in verschillende winkels geoefend met met de vraagzinnen: ‘Mag ik iets vragen… ?’ en ‘Hoe duur is….?’. De vragen hebben ze eerst samen in de klas geoefend. Als afsluiting hebben we met z’n alle een welverdiend ijsje gegeten.